Świetlica jest integralną częścią szkoły – w swojej programowej działalności realizuje cele i zadania szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem treści i działań wychowawczych i opiekuńczych przyjętych w planie pracy oraz w programie wychowawczym szkoły.
W świetlicy zadania realizowane są według rocznego planu pracy i tygodniowego rozkładu zajęć opracowanego w oparciu o roczny plan pracy szkoły.
Regulamin świetlicy opracowywany jest co roku przez wychowawcę świetlicy (modyfikowany w miarę potrzeb) na początku każdego roku szkolnego i zatwierdzany przez dyrektora szkoły.
Cele i zadania świetlicy
Wychowawca w świetlicy szkolnej zapewnia dzieciom:
1. Zorganizowaną opiekę wychowawczą, pomoc w nauce oraz odpowiednie warunki do nauki własnej, rekreacji, i rozwijania własnych zainteresowań.
2. Kształtuje nawyki kultury osobistej i współżycia w grupie.
3. Rozwija zainteresowania oraz zdolności.
4. Wdraża do samodzielnej pracy umysłowej.
5. Udziela pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
6. Organizuje właściwy i kulturalny wypoczynek.
7. Współpracuje i współdziała ze szkołą, domem oraz środowiskiem lokalnym.
Do zadań świetlicy należy:
- organizowanie opieki, pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajanie do samodzielnej pracy;
- organizowanie gier i zabaw ruchowych, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny dzieci;
- odkrywanie i rozwijanie zainteresowań;
- stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie kulturalnych rozrywek, kształcenie nawyków kulturalnego życia codziennego;
- upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny
i czystości oraz dbałości o zachowanie zdrowia; - rozwijanie samodzielności i samorządności;
- współdziałanie z nauczycielami, rodzicami oraz instytucjami społecznymi;
- zapewnienie bezpieczeństwa podczas wykonywania wyżej wymienionych zadań.
Realizując te zadania wychowawcy świetlicy stosują następujące metody:
a) aktywizujące („burza mózgów”, gry i zabawy dydaktyczne, improwizacje),
b) słowne (pogadanki, rozmowy, opowiadanie bajek, baśni, przygód, historyjek, praca z książką i czasopismem),
c) poglądowe (oglądanie filmów, bajek, programów telewizyjnych dla dzieci),
d) zajęć praktycznych (prace plastyczne i techniczne z zastosowaniem rożnych technik, zabawy konstrukcyjne),
e) zajęć ruchowych (gry i zabawy rekreacyjno – ruchowe, zajęcia rytmiczne, relaksacyjno – terapeutyczne).
(Marta Podel – wychowawca świetlicy)
https://spstrzelce.pl/index.php/swietlica#sigFreeId9c48682ba7